Aantrekkelijk schrijven: houd het kort

Aantrekkelijk schrijven: houd het kort

Dus je hebt vastgesteld wie je doelgroep is: de mensen waarvan jij wilt dat ze je website bezoeken. Het vindbaar maken van je website en deze hoog laten scoren in de Google-rankings is een aparte tak van sport en absoluut erg belangrijk, maar als die bezoekers je website eenmaal hebben gevonden, dan moeten ze natuurlijk ook rond blijven hangen en je teksten lezen. Dat realiseer je deels door je website visueel aantrekkelijk te maken, maar minstens zo belangrijk is aantrekkelijk schrijven.

Maar hoe schrijf je een aantrekkelijke tekst? Daar is geen simpel antwoord op, maar er is wel een aantal vuistregels. Een belangrijke vuistregel is: maak teksten niet te lang. En dat valt helemaal niet mee. Het is nu eenmaal zo dat wanneer je over een onderwerp schrijft dat je zelf interesseert, je al vlug lange teksten uitspuugt.

Overtuig je lezer

Maar vergeet niet: schrijven is – in dit geval althans – overtuigen. Je hoeft mij niet te overtuigen dat jij dit een interessant onderwerp vindt; nee, jíj moet míj overtuigen dat dit een interessant onderwerp ís. Daarom is het ook zo belangrijk om eerst duidelijk voor jezelf vast te stellen wie je doelgroep is, want alleen als je dat weet kun je ook bepalen hoe je aantrekkelijk schrijft voor deze specifieke doelgroep. Kort schrijven is moeilijk, maar met enige oefening goed te doen. Schrijf actief en niet passief (‘ik loop’ en niet ‘ik heb gelopen’). Dat is korter én spannender. Gebruik verder niet te veel bijvoeglijke naamwoorden: je schrijft geen boek, je schrijft een webtekst. Belangrijk daarbij is ook de kunst van het weglaten: is alles wat je opschrijft echt nodig om je boodschap over te brengen? Of kun je wat weglaten (ga daarbij overigens niet té drastisch te werk).

Schrijven is schrappen

Beeld kan écht meer zeggen dan duizend woorden, dus gebruik beeld als dit je verhaal ondersteunt en laat dan ook weg in de tekst wat het beeld al toont. Let er wel op dat je niet te veel beeld gebruikt: de plaatjes moeten niet gaan afleiden van je boodschap.

Ook belangrijk: gebruik tussenkoppen. Daar wordt je tekst niet korter van, maar hij oogt zo wel korter. Als ik in deze tekst geen tussenkoppen had gebruikt, dan had het een veel grotere lap tekst geleken.

Opdracht

Tot slot wil ik een oefening meegeven die je helpt met aantrekkelijk schrijven: kies een onderwerp uit dat je interesseert en denk na over wat jij daarover wilt vertellen. Schrijf hier vervolgens een tekst van maximaal 1000 woorden over en laat hierin alles aan bod komen wat je over dit onderwerp wilt vertellen. Pak nu de volgende dag diezelfde tekst weer en kort hem in met 500 woorden, zónder dat je inhoudelijk essentiële informatie weglaat. Dat klinkt heel pittig, maar je zult merken dat het mogelijk is. Neem er alleen wel de tijd voor en schroom niet om sommige stukken helemaal te herschrijven: schrijven is schrappen.

admin

Journalist, redacteur, tekstschrijver en vertaler met expertise op het gebied van natuur, biologie, techniek, technologie, maatschappij en entertainment

Geef een reactie