Schrijf voor je doelgroep

Schrijf voor je doelgroep

Schrijf voor je doelgroep

Het is verleidelijk, lekker beginnen met schrijven om jezelf of je product te tonen aan de buitenwereld. Maar een inhoudelijke aantrekkelijke website begint niet met in het wilde weg gaan tikken. Nee, in eerste instantie moet je weten wie je doelgroep is: schrijf voor je doelgroep.

Dat gaat verder dan ‘kinderen van 6 tot 12 jaar’, of ‘kattenliefhebbers’. Ja, dat zijn wellicht de mensen die je naar je website wil krijgen. Maar wat ik bedoel is: hoe voelt je doelgroep zich aangesproken? Een kind van 8 jaar zul je in andere bewoording aan moeten spreken dan de ouders van dat kind.

Wie spreek je aan?

En dat brengt ons bij een belangrijk punt waar je al heel vroeg over moet nadenken: wie wil je met je website aanspreken? Als jij een product of dienst aanbiedt aan een jonger publiek, is de kans groot dat je dat publiek bereikt door hun ouders aan te spreken. Maar het kan ook zijn dat je de kinderen zelf wilt aanspreken. Dus: is je website bedoeld voor de kinderen zelf, voor de ouders, of misschien wel voor allebei?

Welk publiek heeft niet alleen effect op hoe je dit publiek aanspreekt, maar ook op wat je boodschap is. Richt jij je bijvoorbeeld op gezonde voeding voor kinderen, dan kan een ouder gevoeliger zijn voor de mogelijke risico’s van ongezonde voeding, terwijl je een kind eerder bereikt met lekkere recepten. Hetzelfde geldt voor de afbeeldingen die je bij je teksten plaatst.

Lekkere groenteschotel en het snijden van groenten
Een kind is vaak gevoeliger voor lekkere recepten; ouders voor de bereidingswijze

En zo zie je: een tekst voor je website is niet zomaar geschreven. Nog voor je begint, moet je goed over al deze zaken nadenken. Pas als je voor jezelf duidelijk hebt gemaakt welke boodschap je aan wie op wat voor manier wilt overbrengen, kun je overgaan op het daadwerkelijk schrijven. Schrijf voor je doelgroep.

admin

Journalist, redacteur, tekstschrijver en vertaler met expertise op het gebied van natuur, biologie, techniek, technologie, maatschappij en entertainment

1 reactie tot nu toe

Yvonne Posted on 1:27 pm - mrt 30, 2020

Wat doe je dit toch weer fijngevoelig en trefzeker Mischa! Hartelijke groet uit Nijmegen, Yvonne

Geef een reactie